Forudsætninger for vækst

Skal din virksomhed vækste? Læs, hvor du skal lægge din energi for at udvikle din virksomhed. 

Forudsætningen for vækst og positiv udvikling i små og mellemstore virksomheder bygger på en kombination af tre hovedelementer:

1. En konkret og fokuseret forretningsmodel
2. En leder og organisation, som støtter op om forretningsmodellen
3. Et overblik over, hvor og hvordan positive pengestrømme skabes i virksomheden

Det viser erfaringer fra Vidensforum, som er et partnerskab mellem Nykredit, PwC og Aarhus Universitet, hvis mål er at bidrage til fortsat udvikling og vækst i små og mellemstore virksomheder i Danmark.    

Forstå pengestrømmene og skab værdi

Virksomhedens pengestrømme indgår som et af elementerne i forretningsmodellen. De fremtidige pengestrømme er omdrejningspunktet for vækst og virksomhedens værdi. Værdien er positiv, hvis der kommer flere penge i kassen, end der går ud. Det lyder enkelt, men forskning viser, at det ikke er så enkelt i praksis; Måske fordi, der er mange håndtag, der kan justeres, men ikke alle er klar over, hvilke håndtag der øger værditilførslen og væksten. 

Ved manglende forståelse for at skabe positive pengestrømme

Ved en stærk forståelse for at skabe positive pengestrømme

Sker valget af nye veje på baggrund af tro, håb og blindflyvning.

Kan man komme til at kæmpe for længe med håbløse, ikke-værdiskabende initiativer.

Kan man være så bjergtagede af mulighederne, at man bruger mange ressourcer – ikke mindst egen tid – på ideer, der ikke har gang på jorden.

Fokuserer man på at arbejde med muligheder uden at forstå de bagvedliggende pengestrømme. Dermed får man ikke udnyttet det afledte potentiale for at skabe værdi.

Formår man ikke at få sin organisation til at forstå de pengestrømme, der ligger bagved virksomhedens aktiviteter. Dermed tabes pengestrømmene på gulvet i hverdagen.

Vælger man nye veje, der kan skabe øget værdi.

Får man prioriteret rigtigt mellem de mulige strategiske
initiativer.

Spildes der ikke tid og ressourcer på ideer, initiativer og investeringer, der ikke skaber værdi på længere sigt.
 

Udnyttes de eksisterende ressourcer bedst muligt og arbejdskapital bindes ikke unødigt i virksomheden.
 

Kan man bruge sin organisation til at være på forkant med udviklingen, indtage nicher i markedet og dermed skabe betydelige værdier gennem gode marginer på nye aktiviteter.

Kender man værdien af nye samarbejdspartnere.

Kom godt videre

Farverig lufballon flyver over havet i solskinsvejr under blå himmel

Har du en plan for din virksomheds fremtid?

Det kan være svært at lave en enkelt og overskuelig forretningsmodel. Der er mange ting at tage hensyn til, og mange er usikre på, hvordan de griber processen an.

Fokus på forretningsmiljøet fremtidssikrer din forretning

Nye trends og tendenser, branche-, markeds-, makroøkonomiske kræfter og et konstant fokus på pris sætter din forretning under pres.

Webinar om forretningsmodel

Se eller gense webinaret fra 31. maj 2017, hvor Nykredit sammen med Nils Wegener fra 360o Sprint gennemgår en enkel og sikker vej til at skabe mere værdi i din virksomhed. 

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere

Vi bruger også cookies til statistik og til at udvælge og vise det mest relevante indhold for dig og andre. Du kan fortsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.