Roccamore: Nye koncepter bar os gennem krisen

Salgstallene for Roccamore styrtdykkede i starten af lockdownperioden. Og som leder uden erfaring fra en krisetid var det nødvendigt både at træffe beslutninger om ledelsesstil og udvikle nye koncepter, der skulle bane vejen frem for virksomheden.

”I starten af lockdown gik vi 80 procent ned. Det var ekstremt hårdt men også et springbræt for at komme op igen,” fortæller Frederikke Schmidt, direktør og stifter af skofirmaet Roccamore, som vi mødte til Årets Ejerleder. Vi spurgte Frederikke Schmidt, hvordan hun fik styret Roccamore gennem den første svære tid i krisen.

”Vi begyndte ret hurtigt at arbejde med: hvad skal vi ændre, hvad skal laves om. Hvad er det for nogle processer og aktiviteter, der skal til,” fortæller Frederikke Schmidt.

Nyt betalingssetup skabte tryghed

På få dage lykkedes det Roccamore at lancere 17 nye koncepter, der skulle testes for at se, om de kunne redde virksomheden gennem krisen.

”Vi testede dem alle sammen ret hurtigt. Det gav inden for en uge så fine resultater, at seks af dem faktisk var dem, der bar os igennem krisen,” fortæller Frederikke Schmidt.

I et interview med PwC tidligere på året fortæller hun, at hun i starten af krisen brugte tid på at tale med sine kunder for at finde ud af, hvad de tænkte og følte – og hvor skoen trykkede, så at sige, for at finde ud af, hvor hun kunne gøre en forskel. Og hun byggede sine koncepter ud fra kundernes svar.

Det viste sig eksempelvis, at mange af kunderne var bekymrede for deres økonomi, og om de ville miste deres job. Det fik Frederikke Schmidt til at udvikle et nyt betalingssystem, så kunderne kan splitte betalingen op, og to gange kan de rykke betalingen til næste måned uden at betale mere for det. Det har skabt tryghed og har været med til at øge omsætningen.

Eksklusiv solo-oplevelse i butikkerne

I modsætning til mange andre i detailhandlen valgte Frederikke Schmidt ikke at lukke de to fysiske butikker i Aarhus og København. Til gengæld fik kunderne mulighed for at booke en time i butikken, hvor de havde den helt for sig selv. Det blev nogle lange dage med få kunder sammenlignet med en almindelig dag i butikken, men de kunder, der kom, havde en fantastisk oplevelse, der har lagt kimen til mange flere efterfølgende skokøb hos Roccamore.

Valgte at være åben og sårbar

Det var ikke bare alle de svære valg i forhold til Roccamores overlevelse, der fyldte hos Frederikke Schmidt. Lederrollen i en krisetid var også et nyt kapitel, hvor hun skulle finde sin egen vej.

”Det er min første lederposition i en krisetid, så jeg har ingen erfaring med, hvad man normalt gør. Jeg valgte at være helt åben og sårbar og sige, at jeg har ikke nogen ide om, hvad der skal ske. Jeg ved ikke, hvad det betyder for virksomheden, og jeg ved heller ikke, hvor vi skal hen nu. Jeg kan ikke se, hvad det er for nogle løsninger, der skal til for at få os tilbage på sporet. Så vi bliver nødt til at løfte sammen,” fortæller Frederikke Schmidt, der til gengæld har været glad for det resultat, der er kommet ud af det.

”Jeg tror, det er et sundt sted at være som leder, i hvert fald på et eller andet tidspunkt i sin karriere, at man sætter sig lidt ned i gear og mere indgår i et teamwork, i stedet for at man er den, der skal sætte retning hele tiden.”

Relaterede Artikler

Erhverv | 4 min

Kig i krystalkuglen for dansk erhvervsliv 2021

Hvem får succes i 2021, hvad skal der til for at klare sig igennem, og hvilke tendenser kommer vi til at se i dansk erhvervsliv? Cheføkonom i Nykredit Troels Kromand Danielsen giver sit bud på, hvad vi kan forvente os af 2021.
Erhverv | 3 min

Tue Mantoni: Her er den største svaghed i ejerledede virksomheder

Bestyrelsesformand i Vækstfonden, rådgiver og tidligere CEO Tue Mantoni var en af hovedtalerne ved Årets Ejerleder. Her får du hans bud på, hvordan du får udløst det fulde potentiale i en ejerledet virksomhed.
Erhverv | 3 min

SMV-garantien gør en forskel hos Roll-o-Matic

Maskinfabrikken Roll-o-Matic bruger SMV-garantien i deres markedsføring for at tiltrække nye kunder. Garantien gør nemlig Roll-o-Matics maskiner særligt attraktive på grund af den konkurrencedygtige finansiering.