Tandlægen Peter lærte at forstå sine tal og fik større frihed

Peter Villquist var gået træt i den driftsmæssige del af at drive en tandlægeklinik. Nu har han lært at sætte tallene ind i en ramme, han kan forholde sig til, og interessen for budgetter og balancer er blevet vækket.

På hans visitkort stod der tandlæge, men Peter Villquist brugte efterhånden mindre og mindre tid på at kigge folk ind i munden.

For som ejer af klinikken i Køge fulgte der også opgaver forbundet med forretningsdelen med, og de optog en voksende del af kalenderen.

Det var utilfredsstillende, husker han, og forklarer, at han blev selvstændig tandlæge for bedre at kunne styre, hvilke retninger af hans interesser inden for tænder, han kunne forfølge.

Men det missede han både motivationen og tiden til, da han blev ejer og skulle forholde sig til en hel masse andre ting end at behandle folks tandproblemer.

“Jeg er tandlæge med stort T - ikke forretningsmand,” siger Peter Villquist, der startede sin klinik op i 2009 og påpeger det paradoksale i, at der på tandlægestudiet ingen undervisning er i virksomhedsdrift, selvom halvdelen forventes at blive selvstændige.

Forskellen

Vendepunktet kom, da Peter Villquist i 2015 fik tilknyttet en bankrådgiver, der havde som speciale at hjælpe netop selvstændige inden for “Hvide kitler”-segmentet - altså læger, tandlæger, fysioterapeuter osv.

Her oplevede han at møde en rådgiver, der på en anden måde vidste, hvad hans dagligdag gik ud på: Hvad ydelserne kostede, hvad de hed, hvordan man kunne sammensætte dem osv.

På det tidspunkt var alt, hvad der hed budgetter, årsregnskaber og tal i det hele taget sort snak for Peter Villquist. Ikke desto mindre bad bankrådgiveren Peter om hver tredje måned at aflevere en kvartalsbalance.

“Og så vil jeg godt bede om dine kommentarer til tallene,” lød beskeden fra rådgiveren.

“Det kørte ikke godt nok, og jeg kunne ikke forstå hvorfor,” siger Peter Villquist, der indrømmer, at han først syntes beskeden fra rådgiveren var ‘skide irriterende’, men de løbende gennemgange blev startskuddet til en positiv transformation mod en større interesse og indsigt i tallene, der endda fik ham til at hyre en ekstern økonomisk rådgiver for at gå endnu mere i dybden med området.

Sygdom og sundhed i tallene

En måde at få et overblik over forretningen var at analysere på en række tal og data: omsætningen, antallet af patienter, hvilke behandlinger der blev udført, materialeforbrug, antallet af medarbejdere, lønudgifter osv.

Det gav et billede, der førte til en erkendelse: "Hold da op, tallene fortæller jo om sygdom og sundhed", fortæller han.

“Jeg fik vendt det til noget, jeg kunne forholde mig til: er der syge eller sunde tal? Hvis der er sygdom, skal det behandles – det er jo den faglighed, jeg har.”

Flere optagede tandlægestole

Et tal at analysere på var, at tandlægestolene i Peter Villquists klinik var i brug cirka 70 procent af tiden.

En tandlægestol koster som tommelfingerregel 1200 kroner i timen i grundudgifter at have stående.

Øvelsen var således at se på, om man kunne løfte andelen af tiden, hvor stolene var i brug.

Nogle af spørgsmålene der meldte sig på banen var: Hvordan kan vi sikre, at der er patienter til det? Kan vi udvide kapaciteten, så vi også har åbent om lørdagen? Eller til kl. 20 om aftenen?

Efter forskellige greb blev andelen af tiden, hvor stolene var i brug, løftet til 85 procent.

Meget større frihed

Også lageret blev gået efter i sømmene. Der var 200.000 kroner bundet i varer, men det viste sig, at det kun var nødvendigt at have for 65.000 kroner stående.

“Nogle varer bruger man meget lidt - dem skal der ikke stå to pakker af. Andre bruger man rigtig meget af, så der skal stå noget af det,” siger Peter Villquist.

Når han ser på, hvordan den nye forståelse af tallene har påvirket hans arbejdsliv er det med en ‘meget større frihed’. Han bruger færre timer på kontorarbejdet, fordi der er mere styr på tingene.

Også økonomisk kan han se en forskel. 2020 var - på trods af corona - det bedste år i klinikkens historie.

“Det er ene og alene fordi, jeg har fået noget indsigt i, hvordan man driver en virksomhed,” siger han. Men han siger også, at processen tager tid, og han er endnu ikke i mål med at få al den tid til de ting, han gerne vil.

“Jeg begynder at kunne snuse til det nu, og fortsætter jeg ad den her vej, så åbner mulighederne sig igen.”

Hvis han afslutningsvis skal give tre gode råd til andre, der står i samme situation som han gjorde for seks år siden, er det: forstå dine tal, lær at spot de syge af slagsen, og lær at behandle dem.

Peters tre gode råd til andre, der står i samme situation, som han gjorde for seks år siden:

Kom godt videre

Skal du købe eller sælge din egen praksis/klinik?

Der er mange ting at tage stilling til ved køb eller salg. Vi kender alle spørgsmålene og hjælper dig med at finde de bedste svar.
Læs mere om køb og salg

Udnyt potentialet i din klinik/praksis

Få sparring hvert eneste skridt på vejen mod at forløse potentialet i din klinik/praksis.
Se dine muligheder

Realisér dine og familiens fremtidsplaner

Din praksis/klinik er en opsparing, som med den rette plan kan realisere din families fremtidsplaner.
Se dine muligheder