Google Pay - Nem og sikker betaling

Som kunde i Nykredit kan du betale med Google Pay. Så slipper du for at have både kort, kontanter og mobiltelefon på dig, når du handler.

Google Pay

Google Pay gør det muligt for dig at betale via din kompatible enhed både i apps, på hjemmesider og i nogle butikker. Du kan betale med et par klik ved at følge betalingsproceduren – og vælge Google Pay som betalingsmetode. Så slipper du for at indtaste dine betalingsoplysninger, når du handler. Du kan tilknytte Visa-kort eller Mastercard. 

Download appen her

Simpel og sikker betaling

Når du betaler med Google Pay, skal du blot holde telefonen op til terminalen. Du behøver ikke at åbne appen. Hvis beløbet er på mere end 350 kr., skal du låse telefonen op først, for at kunne betale. Dine kortoplysninger bliver ikke gemt i appen eller på telefonen men gemmes i stedet som en såkaldt token, der er et fiktivt kortnummer. På den måde er Google Pay en sikker løsning i forhold til beskyttelse af dine kortoplysninger.

Sådan kommer du i gang

Det eneste, du behøver for at komme i gang, er et betalingskort fra Nykredit og en Android-enhed med styresystem Android 5.0 (Lollipop) eller nyere. Download appen i din Google Play Store, og tryk "+ Betalingsmetode" under "Betaling" i Google Play og følg vejledningen.  Du skal være fyldt 18 år for at hente Google Pay, eller 16 år med tilladelse fra dine forældre. Nu kan du tilføje dine ønskede betalingskort til Google Pay, som både kan være privat- og firmakort.

Download appen her

Spørgsmål og svar

Generelt

Du skal have Google Pay-appen installeret på din mobil. Den henter du, hvor du normalt henter apps. For at benytte Google Pay, skal din Android telefon have NFC-antenne og minimum Lollipop 5.0 som styresystem.

Ja. Du kan også bruge Google Pay på Android tables med minimum Lollipop 5.0 som styresystem.

Nej. Google Pay er personlig og bør derfor ikke deles mellem flere personer/kortholdere. Når du lægger første kort i Google Pay vil telefonen "låse" telefonen til den person. Hvis du vil have et kort ind fra en anden person skal du først slette det kort, der allerede er i Google Pay og så kan du lægge et nyt ind.

Nej. Dine kort er personlige, og du må ikke dele kort eller kortinformationer med andre, som det også fremgår af betingelserne.

Du kan tilmelde alle Mastercard, Visa og Visa-siden af Visa/Dankort.

I alle butikker der har kontaktløs funktion på betalingsterminalerne. Se efter ikonet for kontaktløs betaling eller Google Pay-logoet.

Du skal bruge:

  • en kompatibel Android-enhed
  • et Mastercard, Visa kort, eller Visa/Dankort udstedt af Nykredit.

Ja, men ikke alle netbutikker tilbyder muligheden endnu. Hvis netbutikken tilbyder betaling med Google Pay, vil det fremgå ved valg af betalingsmuligheder (betalingskort, MobilePay osv.).

Ja, du skal bare huske at slette dine kort, hvis du afleverer telefonen tilbage til firmaet.

Nej, Google Pay fungerer kun på kompatible Android-enheder.

Sikkerhed

Sikkerheden er høj. Google Pay er ekstra sikker, fordi der ikke ligger kortoplysninger på telefonen, og der derfor ikke udveksles kortoplysninger mellem mobil og terminal. Der er altså ikke et kortnummer, der kan aflures.

Ud over dette benyttes en række avancerede krypteringer af data.

Skulle der alligevel ske et misbrug, vil du være ligeså godt dækket, som når du benytter betalingskort.

Vi anbefaler, at du sætter mobilen til automatisk at låse, når du ikke bruger den, så andre ikke kan få adgang til mobilen og Google Pay. Mister du din mobil, skal du øjeblikkeligt kontakte Nykredit, så kortene i Google Pay kan blive spærret.

Se vilkår for brug af dit betalingskort i Google Pay, samt Googles privatlivspolitik.

I Vilkår for brug af betalingskort i Google Pay står bl.a.:

Når du tilknytter dit kort til Google Pay, samtykker du i, at Nykredit behandler personoplysninger om dig, når du bruger Google Pay, og at Nykredit kan videregive dine personoplysninger, herunder dit navn, adresseoplysninger, telefonnummer og kortoplysninger.
I forbindelse med brug af kortet giver du samtykke til, at Nykredit videregiver detaljer for de enkelte betalingstransaktioner, herunder:

  • beløb, valuta og evt. rabat
  • transaktionstype og -tidspunkt
  • forhandlerens navn, adresse, postnummer samt branche
  • transaktionsstatus (fx godkendt/ikke godkendt)
  • tekniske transaktionsoplysninger
  • evt. beskeder fra forhandleren.

Kontakt venligst Nykredit.

Nej, sikkerheden og godkendelse af betalinger med Google Pay er baseret på din kode til din telefon eller fingeraftryk/ansigtsgenkendelse. Du behøver derfor ikke pinkode til at sikre dine kort i Google Pay.

Dine kort er personlige og bør ikke deles med andre. Du bør derfor ikke lade andre få adgang til din telefon med dine virtuelle kort.

Mistet/stjålet mobil

Kontakt Nykredit med det samme, hvis du mister mobilen. Så kan vi spærre alle kort i Google Pay. Du kan også gøre det selv via "Find min enhed" på din Google-konto.

Kontakt Nykredit og lad os hjælpe dig. Hjælpen afhænger af status på dine kort i Google Pay. Du kan også se det selv via "Find min enhed" på din Google-konto.

Valg af kort

Det kort, der står som foretrukket, vil være fremhævet. Har du mere end ét kort i Google Pay,vil du kunne skifte imellem dem, når du vil betale.

Vælg kode

Du kan bruge den kode, som du har valgt til din Android-enhed, eller benytte fingeraftryk/ansigtsgenkendelse.

Tilmeld kort

Ja, du kan se dine tilmeldte kort i Google Pay-appen eller i walletoversigten i din mobilbank.

I princippet er der ingen begrænsninger. Nykredit har dog af sikkerhedsmæssige hensyn sat en øvre grænse for, hvor mange gange et fysisk kort kan lægges i forskellige wallets. Kontakt os, hvis du oplever problemer.

Problemer med installering

Kontakt kundeservice, så vi kan hjælpe dig.

Kontakt kundeservice, så vi kan hjælpe dig.

Fejlmelding

Kontakt kundeservice, så vi kan hjælpe dig.

Din enhed vil bede om adgangskode.

Slette kort

Det kan du gøre i Google Pay-appen eller via din Google-konto.

Så fjerner du alle dine virtuelle kort, og du skal tilmelde kortene til Google Pay igen. Det gør du via Google Pay-appen eller i mobilbanken.

Har du problemer med at tilmelde dine kort igen, skal du kontakte Nykredit.

Du skal tilmelde kortene til Google Pay igen. Det gør du via Google Pay-appen.

Har du problemer med at tilmelde dine kort igen, skal du kontakte Nykredit.

Spærring af kort

Hvis du sletter dine kort i Google Pay-appen eller via din Google-konto, spærres det virtuelle kort uden at dit fysiske kort spærres. Ellers kontakt dit Nykredit.

Hvis dit fysiske kort bliver spærret eller lukket, bliver alle virtuelle kort forbundet til det også spærret.

Kontakt kundeservice, så vi kan hjælpe dig.

Dit virtuelle kort er forbundet med dit fysiske kort, og hvis ikke dette er aktivt, kan du ikke benytte dit virtuelle kort.

Kontakt kundeservice, så vi kan hjælpe dig.

Når du tilmelder din nye Android-telefon til dit Google-ID, bliver dine kort i Google Pay automatisk synkroniseret med over.

Dit virtuelle kort er spærret. Kontakt venligst Nykredits kundeservice.

Du sletter kortet i Google Pay-appen eller via din Google-konto. Du kan også kontakte Nykredits kundeservice, så vi kan hjælpe dig.

Kontakt kundeservice, så vi kan hjælpe dig med at spærre alle dine kort.

Har du fået stjålet din mobil, er det vigtigt, at du kontakter os hurtigt. Du kan også selv gøre det i "Find min enhed" på din Google-konto.

Det samme som hvis du mister et fysisk betalingskort, eller det bliver stjålet: Kontakter Nykredits kundeservice og får det spærret. Du kan også selv gøre det i "Find min enhed" på din Google-konto eller via din mobil- eller netbank.

Brug af kode

Visse Android-telefoner benytter fingeraftryk til at låse telefonen og kan dermed bruges til godkendelse af betalinger med Google Pay.

Fejl ved betaling

Ja, du kan betale med Google Pay, så samme måde som du kan betale med dit kontaktløse fysiske kort - også hvis terminalen er offline.

Tjek kortets status i din mobilbank.

Har du stadig problemer, så kontakt venligst Nykredits kundeservice.

Det er altid terminalen, der afgør, om en betaling er gået igennem. Se på terminalen eller din kvittering, hvis du er i tvivl.

Af sikkerhedsmæssige årsager har de to kort ikke samme kortnumre. Det, du ser på kvitteringen, er uddrag af dit vituelle korts nummer.

Se venligst på terminalens display. Hvis terminalen melder fejl, så prøv igen.

Betaling

Ja, Google Pay kræver ikke adgang til mobilnet eller wifi, for gennemføre en betaling.

Såfremt automaten tilbyder denne mulighed, så kan du hæve penge med Google Pay.

Ja, du kan betale med Google Pay på alle betalingsterminaler, der tager kontaktløs betaling - uanset hvilket land du er i.

Ja, men du skal vække telefonen til live (der skal være lys i skærmen).

Ja, til at låse din telefon op, når du skal betale.

Ja, ved beløb over 350 kr., skal du låse din telefon op med enten kode, fingeraftryk, ansigtsgenkendelse eller mønster. Ved beløb under 350 kr., skal du blot aktivere skærmen.

Google Pay bruger NFC-teknologi. Det er den samme teknologi som i dit kontaktløse betalingskort.

Der gælder de samme beløbsgrænser, som på dit fysiske kort. Vær opmærksom på Visa-siden af dit Visa/Dankort, hvor der er en grænse på 25.000 kr. pr. løbende 30 dage.

Posteringsoversigt

Ved at klikke på den enkelte postering i net- eller mobilbanken kan du se dens detaljer. Herinde kan du se, om transaktionen er lavet med en wallet - men du kan ikke se, hvilken wallet. Vil du gerne vide dette, kan du kontakte Nykredits kundeservice, som kan hjælpe dig.

Ja, de seneste 10 transaktioner med det virtuelle kort kan ses i Google Pay-app'en.

En betaling med Google Pay betragtes som en international betaling, derfor vil betalingen først kunne ses efter nogle dage, ligesom hvis du bruger dit kort i udlandet.