Her er de nye, danske stjerneaktier

To danske virksomheder har inden for de seneste år formået at kravle ind på Top 5 over Danmarks største børsnoterede selskaber. Hans Kjær, der er chef for Danske Aktier i Nykredit, sætter fokus på de nye stjerneaktier.

Når man spørger Hans Kjær, om der er en særlig tendens, der har præget det danske aktiemarked i de seneste år, er han hurtig til at pege én ting ud:

”Der er blevet skiftet ud i Top 5, og der er kommet nogle selskaber ind i toppen af dansk erhvervsliv, som vi ikke havde kunnet spå om for 10 år siden,” lyder det fra den erfarne aktieforvalter.

Novo er fortsat den ubestridte konge af C25-indekset, men ellers har særligt to nye spillere markeret sig de seneste år. Den ene er Ørsted, der siden 2016 er hoppet fra en 6. til en 2. plads, og tilsvarende har øget deres markedsværdi med 166 pct., så de i dag er ca. 269 mia. kr. værd. Et endnu vildere spring ser man hos DSV, der på tre år er gået fra en 12. til en 4. plads og har mere end tredoblet deres markedsværdi, så de i dag er ca. 160 mia. kr. værd – og har overhalet Mærsk, som i dag ligger på femtepladsen over landets største børsnoterede selskaber målt på deres markedsværdi.

Top 5 danske virksomheder målt på markedsværdi

2019

2016

Novo Nordisk A/S

Novo Nordisk A/S

Orsted A/S

AP Moller - Maersk A/S

Coloplast A/S

Danske Bank A/S

DSV A/S

Coloplast A/S

AP Moller - Maersk A/S

Pandora A/S

Fællestrækkene: Den nye forretningsmodel

Spørger man Hans Kjær, har de to ellers ret forskellige virksomheder faktisk lidt til fælles:”Begge virksomheder har udviklet deres forretningsmodeller fra at have et mere regionalt fokus til at have gjort sig relevante i en global kontekst. DSV er gået fra at være en stor europæisk spiller inden for vejtransport til via opkøb at have fået langt større fokus på sø- og luftfragt – og den vej igennem gjort sig relevant som en global speditør. Ørsted er gået fra at være en traditionel elforsyningsvirksomhed baseret på fossile brændstoffer til på få år at være verdens absolut førende udvikler af havvindmølleparker, som har vist sig at være en særdeles lukrativ forretning,” siger Hans og peger på endnu en ting, der kendetegner virksomhederne med de eksplosive aktiekurser:

”Den aktiekurs, som selskaberne har i dag, bygger på meget store forventninger til fremtiden, så deres høje værdi repræsenterer helt klart en forventning om, at de gode resultater fortsætter. Og det beskriver også deres forhold til markedet meget godt. Ledelsen i begge virksomheder er meget vellidt og udviser stort engagement over for aktionærerne. Det betyder til gengæld også, at aktionærerne gerne vil være med til at finansiere deres opkøb, fordi de har en stor tillid til ledelsen,” siger Hans Kjær.

DSV er en historie om succesfulde opkøb. De er utroligt effektive til at lave opkøb og få det maksimale ud af det – uden at miste fokus på deres eksisterende forretning.

Hans Kjær, chef for Danske Aktier i Nykredit

DSV: Lillebroren, der blev stor

”DSV har altid været en investor darling, fordi de leverer gode resultater år efter år og har gjort det i mange år. Men at de nu er blevet større end Mærsk – det tror jeg alligevel overrasker de fleste. DSV er jo virksomhedseventyret om 10 selvstændige vognmænd, der gik sammen i 1976 ud fra en god, dansk fællesskabstanke om partnerskab i stedet for konkurrence. Men der var næppe nogen, der havde forventet, at den lille virksomhed, som gik på børsernes kravlegård, Børs 3, i 1987, her 32 år senere ville ende med at overhale storebror Mærsk, som I mange folks bevidsthed stadig er blandt Danmarks største virksomheder.”

Ifølge Hans Kjær er det særligt DSV’s evne til at opkøbe og integrere virksomheder, der gør virksomheden så god. 

”DSV er en historie om succesfulde opkøb. De er utroligt effektive til at lave opkøb og få det maksimale ud af det – uden at miste fokus på deres eksisterende forretning. De har en særlig evne til at tænke i synergier og trække omkostninger ud af deres opkøb og skabe en god forretning ud af resten. Det er meget få selskaber, der kan integrere nye virksomheder, så effektivt som DSV gør det – senest med opkøbet af schweiziske Panalpina, der jo tidligere var større end DSV selv.”

Og gennem tiden har DSV da også rykket sig, så den tidligere kerneforretning – lastbiltransport – udgør en stadig mindre del af forretningen.

”DSV udvider for alvor ud over lastbilfragten, da de køber DFDS Transport i 2000, og i dag er størstedelen af deres forretning baseret på sø og luftfragt. Til forskel fra Mærsk ejer de dog ikke store aktiver som skibe og terminaler, men deres forretningsmodel er i stedet bygget på at købe kapacitet til deres kunder hos de store rederier, flyselskaber etc. Det gør det alt andet lige nemmere at tilpasse forretningen, når markederne ændrer sig,” siger Hans Kjær.

Når man beder Hans Kjær kigge fremad, er der høje forventninger til DSV i horisonten.
”Der er bygget meget stor tro på fremtiden ind i den aktiekurs, som DSV har lige nu. De skal endnu engang ind og bevise, at de kan få det maksimale ud af opkøbet med Panalpina.”

Ørsted har sat sig på et område, der kommer til at stige de næste 10-15 år. Det er ikke så mange steder, at vi kan snakke om vækstrater på 15-20 pct. så langt øjet rækker.

Hans Kjær, chef for Danske Aktier i Nykredit

Ørsted: En dristig frontrunner

Kigger man på Ørsted, er det til dels Danmarks stærke evner ud i grøn energi, som virksomhedens succes hviler på. Men det er ikke hele fortællingen:
”Ørsted er også historien om at være på rette sted til rette tid – og så have mod nok til at forfølge en knivskarp vision, som resten af markedet ikke helt har set endnu,” siger Hans Kjær med henvisning til Ørsteds engelske havvindmølleeventyr.

”For 20 år siden var der ikke mange, der råbte op om havvindmølleparker, men dét at Ørsted var til stede og kom med på nogle af de første mindre parker i England, stillede dem enormt stærkt, da den engelske regering efterfølgende sagde, at der skulle fuld damp på havvindmøllerne. Og fordi de vandt kontrakterne på de store engelske havvindmølleparker, så byggede de et stærkt fundament til at udvikle og komme foran alle konkurrenterne,” siger Hans Kjær og fortsætter:

”Det var et udtryk for, at der sad nogle folk, som var meget modige – og næsten lige frem dristige – men også meget forudseende ift. at spotte et voksende marked. De tog simpelthen førerpositionen,” siger Hans Kjær om virksomheden, der gik på Børsen i 2016.  

Ifølge Hans Kjær udmærker Ørsted sig også ved at være gået fra at være et lidt rodet selskab med mange forretningsområder til at have fokuseret forretningen og skilt sig af med de områder, som investorerne ikke kunne lide – særligt olien. Nu har Ørsted-aktionærerne blikket rettet mod vækst – og det amerikanske marked:

”Ørsted har sat sig på et område, der kommer til at stige de næste 10-15 år. Det er ikke så mange steder, at vi kan snakke om vækstrater på 15-20 pct. så langt øjet rækker. Det er en stærk position, de står i, og det har aktieprisen for Ørsted også taget højde for. For Ørsted handler det nu rigtig meget om mulighederne i USA, for det vil give Ørsted en helt utvetydig position, hvis de formår at sætte sig på det amerikanske marked.”

Hans Kjær

Chefporteføljeforvalter i Nykredit Asset Management

Hans Kjær har siden 2010 været aktieforvalter i Nykredit Asset Management med speciel fokus på danske aktier.

Relaterede Artikler

Rådgivning | 5 min

”Der er naturlig medvind, når man investerer i megatrends”

Videnskabelige artikler om førerløse biler, telefonsnakke om sociale institutioner i England og opdateringer om vandkraftværker i Peru. Ulla Frimor Agesen deler ud af sin hverdag som chef for alternative investeringer i Nykredit.
Aktier | 5 min

Smide det hele eller koldt vand i blodet?

Få chefstrateg Frederik Engholms, bedste tip til at håndtere de urolige aktiemarkeder
Pension | 5 min

Klatpensioner kan koste dig dyrt

Bør du samle dine pensioner? Pensions- og formueekspert i Nykredit, Camilla Schjølin Poulsen, guider til en række gode overvejelser.