NemID bliver til MitID

Digitale løsninger bliver løbende erstattet af nye. Det gør de, fordi de skal være sikre og kunne følge med udviklingen – præcis som vi kender det fra vores mobil og computer.

Nu er turen kommet til NemID, som bliver til MitID. Lidt populært sagt er NemID din nuværende, digitale identitet – og MitID din fremtidige og fremtidssikrede version.

Derfor skal du bruge MitID til alt det, du i dag bruger NemID til, dvs. når du logger på netbank, tjekker din årsopgørelse, godkender handlinger eller har brug for at skrive under digitalt.

Du får besked, når du skal gøre noget

Alle med NemID skal have MitID, men ikke på én gang. De første af os kan få MitID fra oktober 2021.

Hvis du har NemID i dag og desuden har net- eller mobilbank, får du MitID ved at gå igennem en selvbetjeningsproces i flere trin. Men du skal ikke foretage dig noget, før du får besked fra os om, at det er din tur. Der kan dog godt gå et godt stykke tid, da der er mange, som skal have MitID.

Hvis du ikke har net- eller mobilbank hos os, får du besked fra det pengeinstitut, hvor du har net- eller mobilbank. Har du ikke net- eller mobilbank, får du besked fra Digitaliseringsstyrelsen via brev i e-Boks.

Overgangen til MitID betyder, at der i din netbank-aftale nu også står MitID der, hvor der før kun stod NemID.

Se opdateret Netbank-aftale

Behold dit NemID indtil videre

Du skal på sigt bruge MitID til alt det, du i dag bruger NemID til. Men indtil MitID er fuldt indført, kan du stadig få brug for NemID. Derfor er det vigtigt, at du beholder NemID, indtil du får besked om, at det ikke skal bruges mere.

Få hjælp

Du kan læse mere om MitID på MitID.dk. Har du brug for teknisk hjælp til at få MitID, når det bliver din tur, kan du kontakte Netbank Support på 70 10 96 12.

Du kan også kontakte MitID-supporten på 33 98 00 10 eller support@MitID.dk

App, kodeviser eller kodeoplæser

MitID er først og fremmest en app til mobil eller tablet, men der bliver også alternativer til appen, fx MitID kodeviser, kodeoplæser og chip.

Her kan du se, hvordan du får MitID som app eller som enten kodeviser eller kodeoplæser:

Sådan får du MitID som app

Sådan får du MitID som kodeviser eller kodeoplæser

Spørgsmål og svar om MitID

MitID er næste generation NemID. Det er det ID, du skal bruge, når du skal bevise, hvem du er, når du fx logger ind på din netbank, tjekker årsopgørelsen eller har brug for at skrive under digitalt. Du kan bruge MitID til alt det, som du plejer at bruge NemID til. MitID indfases i løbet af 2021 og 2022, og imens fungerer både NemID og MitID sideløbende. Derfor er det vigtigt, at du beholder dit NemID, også efter du har fået MitID.

Se flere spørgsmål og svar om MitID hos Digitaliseringstyrelsen.

Når det er din tur til at få MitID, vil du modtage en besked fra din bank. Beskeden får du enten i din net-/mobilbank eller i Digital Post - og ingen andre steder. Du skal være logget ind på din net-/mobilbank for at kunne se beskeden. Når du har modtaget beskeden, har du 30 dage til at få MitID. Har du brug for hjælp til at få MitID, så er det din bank, du skal kontakte.

Se flere spørgsmål og svar om MitID hos Digitaliseringstyrelsen.

Du finder en lang række spørgsmål og svar om MitID hos Digitaliseringstyrelsen, som har været med til at udvikle MitID.

Fakta om MitID

  • De første kan få MitID fra oktober 2021
  • NemID lukker, når MitID er fuldt indfaset i 2022
  • I overgangsperioden vil der være steder, hvor du skal bruge MitID og andre steder NemID. Så behold dit NemID, indtil du får andet at vide.
  • Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark står bag udviklingen og driften af MitID