Pas på spam-mails, falske sms'er og opkald

IT-kriminelle bruger sms, mails og opkald som redskab til at franarre netbankkunder deres personlige oplysninger.

IT-kriminelle har længe brugt mails til at forsøge at franarre netbankkunder deres cpr-nummer, kodeord og NemID. Og de er nu også begyndt at bruge sms, kaldet smishing, og opkald, hvor svindlerne udgiver sig for at være fx bankrådgiver eller fra bankens hovedsæde, bl.a. netbank-support. 

 

Svindel på sms

Hvis du er udsat for smishing (via sms) eller phishing (via mail), vil du modtage en sms eller en mail med et link, hvor du bliver bedt om at indtaste personlige oplysninger som fx kode til betalingskort, NemID eller Netbank. 

Falske opkald

Bliver du ringet op af en svindler, vil du fx blive bedt om at oplyse dit cpr-nummer. Det kan også være, at svindlerne, der udgiver sig for at være fx fra bankens netbank-support, har lagt en besked på din telefonsvarer og beder dig ringe tilbage. Hvis du ringer op, kan du blive bedt om at indtaste dit cpr-nummer eller NemID-oplysninger, inden du kan komme videre. Det må du ikke gøre! 

Pas på dit NemID, personlige oplysninger og koder

Nykredit vil aldrig bede om dine personlige oplysninger til netbanken eller NemID via sms, mail eller telefonen, og du må på ingen måde indtaste dit brugernavn og password til netbanken på en falsk internetside, som en mail eller sms linker til. Dem, der står bag den falske side, forsøger nemlig at franarre dig dit NemID-login.

App: Mit digitale selvforsvar

Mit digitale selvforsvar er en gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler. Mit digitale selvforsvar er udviklet af Forbrugerrådet Tænk i et samarbejde mellem Det kriminalpræventive Råd og Trygfonden.

Læs mere og hent appen her