Pas på spam-mails, falske sms'er og opkald

IT-kriminelle bruger sms, mails og opkald som redskab til at franarre netbankkunder deres personlige oplysninger.

IT-kriminelle har længe brugt mails til at forsøge at franarre netbankkunder deres cpr-nummer, kodeord og NemID. Og de er nu også begyndt at bruge sms, kaldet smishing, og opkald, hvor svindlerne udgiver sig for at være fx bankrådgiver eller fra bankens hovedsæde, bl.a. netbank-support. 

Hvis du er udsat for smishing (via sms) eller phishing (via mail), vil du modtage en sms eller en mail med et link, hvor du bliver bedt om at indtaste personlige oplysninger som fx kode til betalingskort, NemID eller Netbank. 

Bliver du ringet op af en svindler, vil du fx blive bedt om at oplyse dit cpr-nummer. Det kan også være, at svindlerne, der udgiver sig for at være fx fra bankens netbank-support, har lagt en besked på din telefonsvarer og beder dig ringe tilbage. Hvis du ringer op, kan du blive bedt om at indtaste dit cpr-nummer eller NemID-oplysninger, inden du kan komme videre. Det må du ikke gøre! 

Nykredit vil aldrig bede om dine personlige oplysninger til netbanken eller NemID via sms, mail eller telefonen, og du må på ingen måde indtaste dit brugernavn og password til netbanken på en falsk internetside, som en mail eller sms linker til. Dem, der står bag den falske side, forsøger nemlig at franarre dig dit NemID-login.

Hvor sikker er du på nettet?

Svindel på nettet kan ramme alle. Læs de gode råd om netsvindel fra Digitaliseringsstyrelsen og test dig selv og se, hvor sikker du er på nettet.

Tag testen her

Aktuelt lige nu

Opdateret 5. april 2018:

Flere danskere har modtaget en mail, hvor Nets advarer om, at der er hævet penge på modtagerens kort fra en udenlandsk net-adresse. Denne mail er falsk og er ikke fra Nets.

Slet mailen, og klik ikke på de links, der er i den. 

Hvis du er kommet til at afgive personlige oplysninger på mail, sms eller i telefonen, så ring med det samme til Nykredits Kundeservice på 70 10 90 00.