Corona: Sådan hjælper vi kunderne

Hvor mange kunder hjælper vi, hvilke kunder har vi hjulpet, og i hvilke tilfælde må vi desværre sige nej under corona-krisen? Få et overblik over, hvordan det er gået med Nykredits corona-hjælpepakke.

Dem har vi hjulpet

I forbindelse med corona-situationen lancerede Nykredit en hjælpepakke til både privat- og erhvervskunder. Pakken var tiltænkt de kunder, der midlertidig oplevede kritiske økonomiske problemer som følge af corona-situationen.

Vi har siden midten af marts fundet løsninger for flere hundrede kunder. I ca. 54% af sagerne er det privatpersoner, vi har hjulpet. Det er typisk henstand eller låneforhøjelse, vi har givet. I omkring 44% af sagerne er det små- eller mellemstore virksomheder, vi har hjulpet. Her er der typisk tale om bevilliget overtræk eller låneforhøjelse. I ca. 2% af sagerne er det store virksomheder, vi har hjulpet. Det er typisk låne- eller kreditforhøjelser, de har fået. Det er naturligt nok de store virksomheder, der trækker de største beløb på kreditforhøjelserne, så hvis hjælpen gøres op i kroner og øre ser procentfordelingen anderledes ud.

Sådan er det gået

100 procent af de kunder, der har kontaktet os har fået rådgivning om deres situation, og hvad de har kunnet gøre.

98 procent har fået tilbudt en midlertidig løsning, som kan hjælpe dem igennem den kommende periode.

2 procent har været i en situation, hvor behovet for hjælp ikke kun er corona-relateret men længerevarende og opstået før corona-krisen. Derfor har corona-hjælpepakken ikke været den rette løsning for dem.

Tallene er baseret på låneanmodninger. Der kan være henvendelser, der ikke er registrerede som låneanmodninger, fordi vi tidligt i processen vurderede, at en kredit ikke var en mulighed eller den rigtige løsning. Disse henvendelser vil derfor ikke være en del af ovenstående overblik.

De situationer, hvor corona-hjælpepakken ikke har været den rette løsning, har fx været:

1

Økonomiske udfordringer før corona

Med corona-hjælpepakken kan vi hjælpe de kunder, der er kommet i økonomiske vanskeligheder på grund af corona-situationen. Hjælpen består i at give en midlertidig løsning på en midlertidig udfordring. Men de kunder, der havde økonomiske problemer før corona og stadig har det, har oftest ingen gavn af en midlertidig løsning, fx et nyt lån, da øget gæld ikke vil være den rigtige løsning.

2

Låneomlægning og afdragsfrihed er for dyrt

Det koster penge at omlægge sit realkreditlån, og derfor regner vores rådgivere altid på, om og hvornår det kan betale sig. Hvis man ikke er kunde i Nykredit, kan en løsning fra ens egen bank være den rigtige, indtil realkreditlånet kan ændres uden yderligere omkostninger – fx ved lånets førstkommende rentetilpasning.

3

Henvist til egen bank

Den rigtige løsning forudsætter, at vi kender kundens samlede økonomiske udfordringer. Derfor anbefaler vi altid, at man går i dialog med den bank, der kender en bedst, og som derfor kan finde den løsning, der matcher de udfordringer, man har.

4

Manglende indblik i økonomien

For at vi kan hjælpe forudsætter det, at vi får relevante oplysninger, der skal til, for at vi kan danne os det nødvendige overblik over kundens økonomi. Overblikket er kundens sikkerhed for at få den bedst mulige rådgivning og løsning. Et godt råd er derfor altid – uanset hvilken bank man har – at stå klar med de økonomiske oplysninger, banken efterspørger.

Restaurantkæden Bone’s: Når der er lockdown på menuen, skal der handles hurtigt for at overleve

Spareribs, salatbar og softice ad libitum førte sidste år til rekordhøj omsætning for Bone’s. Men så kom corona til Danmark. 25 restauranter måtte lukke, og likviditetspresset voksede gevaldigt for den landsdækkende grillrestaurant.

Læs mere om Bones

Claire Group: Nye ideer i en ny hverdag

Som tøjproducent ser man ind i en nyt og udfordrende verdensbillede, når storcentrene lukker, og der er forsinkelser i produktionen fra Kina og Indien. Alligevel forsøger Claire Group at se mulighederne og tænke ud af boksen for at komme bedst muligt ud på den anden side af corona.

Læs mere om Claire Group

Nordic Furniture Group A/S: Det har været en rutsjebane

Dansk møbeldesign produceret i Vietnam og leveret direkte til kundens dør. Det var en god forretning – lige indtil coronavirus gjorde sit indtog, alle ordrer forsvandt og ingen nye kom til. De danske hjælpepakker har været årsagen til, at Nordic Furniture Group stadig eksisterer.

Læs mere om Nordic Furniture Group A/S