Nordic Furniture Group A/S: Det har været en rutsjebane

Dansk møbeldesign produceret i Vietnam og leveret direkte til kundens dør. Det var en god forretning – lige indtil coronavirus gjorde sit indtog, alle ordrer forsvandt og ingen nye kom til. De danske hjælpepakker har været årsagen til, at Nordic Furniture Group stadig eksisterer.

Allerede inden den almindelige dansker fik øjnene op for den virus, der kom til at udvikle sig til en pandemi, var Thomas Schwartz, CEO i Nordic Furniture Group, klar over, at der var noget helt galt. Som iværksætter og grundlægger af Nordic Furniture Group, der producerer, sælger og distribuerer danske designmøbler under brandet NOFU i hele verden, er han i daglig kontakt med produktionsvirksomheden i Vietnam og markeder især i Asien. Og allerede i januar blev det tydeligt, at noget ikke var, som det plejede.

”Det har været en rutsjebane siden årsskiftet. De ordrer, vi havde, forsvandt, og der kom ingen nye ind. Og vi havde leveringsvanskeligheder fra Kina”, siger Thomas Schwartz, der igennem de seneste 17 år har grundlagt eller co-foundet en række virksomheder. Og han kendte tegnene fra finanskrisen:

”Indtægterne forsvinder, udgifterne er der stadig, og vores daværende bank opsagde kassekreditten. Havde det været hele historien, var vi gået konkurs”, fortæller Thomas Schwartz.

Hjælpepakker har været afgørende

Selvom mange tegn var de samme som under finanskrisen, har corona-situationen heldigvis udviklet sig ganske anderledes. Hjælpepakker fra både staten og Nykredit har givet liv til virksomheder som Nordic Furniture Group, der ellers havde måttet dreje nøglen om.

 

"Indtil hjælpepakkerne blev meldt ud, gik vi en meget usikker fremtid i møde. Vi sad også midt i et bankskifte, der havde trukket ud, og vi stod pludselig uden indtægter men med en masse udgifter. Men vi blev mødt med forståelse, og Nykredit tilbød den mellemfinansiering, vi havde brug for, så vi kunne betale vores egne leverandører, der jo også er blevet ramt ligesom alle andre, fordi betalingsstrømmene stopper", siger Thomas Schwartz.

Indtil hjælpepakkerne blev meldt ud, gik vi en meget usikker fremtid i møde. Vi sad også midt i et bankskifte, der havde trukket ud, og vi stod pludselig uden indtægter men med en masse udgifter.

Thomas Schwartz, CEO i Nordic Furniture Group

Tror på hurtigt økonomisk come-back

Ud over de økonomiske hjælpepakker har også stemningen og tilliden til erhvervslivet adskilt den nuværende situation fra 00’ernes finanskrise på en anden måde.

”Under finanskrisen havde ingen tillid til hinanden, der var ingen likviditet i markedet, og det tog os 12 måneder at finde en ny investor. Jeg oplever en helt anden tillid nu, fordi alle kender årsagen til den situation, vi står i. Det er noget, vi alle sammen er udsat for. Og jeg tror derfor også på, at økonomien hurtigt vender og vi kommer hurtigt tilbage”, siger Thomas Schwartz.

Han har valgt at tilpasse sin egen forretning ved at skrue ned for de dyreste møbeldesigns og i stedet fokusere på billigere produkter i en større volumen for at tilpasse udbuddet til et marked, hvor en dyr udskiftning af spisestuen for de fleste er blevet sat på hold.

Fremtiden for Nordic Furniture Group ser efter omstændighederne lys ud. Virksomheden har efter rådgivning og hjælp fra Nykredit valgt at ansøge om yderligere hjælp fra EKF, der har lanceret to nye initiativer til danske eksportører. Desuden har Thomas Schwartz igangsat en helt ny langsigtet strategi, som fokuserer endnu mere på bæredygtighed kombineret med produktion tæt på forbrugerne, hvilket vil give en væsentlig reduktion i leveringstiden.

"Det vil give forbrugeren adgang til danske designmøbler, produceret efter egne ønsker med superkort leveringstid - ambitionen er en leveringstid på fem dage fra ordre. Det stiller krav til investeringer i et regionalt produktionssetup, som vi håber, at vi kan friste nye investorer til at tage del i", siger Thomas Schwartz.

Det vil give forbrugeren adgang til danske designmøbler, produceret efter egne ønsker med superkort leveringstid - ambitionen er en leveringstid på fem dage fra ordre. Det stiller krav til investeringer i et regionalt produktionssetup, som vi håber, at vi kan friste nye investorer til at tage del i.

Thomas Schwartz, CEO i Nordic Furniture Group

Tal med kunder og leverandører

Thomas Schwartz’ bedste råd til andre iværksættervirksomheder er at være så likvid som mulig, samt at sikre de stærkest mulige partnerrelationer både på kunde- og leverandørsiden.

”Det siger næsten sig selv. Likviditeten har klart været det vigtigste for os i denne her situation”, siger Thomas Schwartz, der samtidig råder til at tale med leverandører og kunder og få al den information, man kan:

”Vi har forsøgt at være så tæt på vores leverandører og kunder som muligt og spurgt dem, hvad der rører sig i markedet, og hvad deres udfordringer er. For det handler både om at vise vores kunder, at vi er her nu, og at der er åbent for business, og at vi er klar til at hjælpe vores kunder i gang igen, når verden bliver rammer normal igen.