Sådan dækker din rejseforsikring

Som Private Banking Elite-kunde har du via dit MasterCard Gold, Platinum eller Visa Infinite kort en omfattende rejseforsikring hos forsikringsselskabet AIG.

Corona-restriktioner kan fortsat påvirke dine rejsemuligheder henover sommeren, og det kan naturligt føre en række spørgsmål om forsikring med sig.

Vi har samlet svar på de oftest stillede spørgsmål, så du får et hurtigt overblik over, hvordan din rejseforsikring dækker dig og din medforsikrede i forskellige situationer.

Har du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte AIG direkte på tlf. 9137 5300. Du kan desuden finde dine fulde forsikringsbetingelser her: MasterCard Gold, Platinum eller Visa Infinite.

Spørgsmål og svar

Du ER dækket for afbestilling af rejsen, hvis:

- Du eller et nært familiemedlem bliver syg af eller testes positiv for COVID-19, og derfor er tvunget til at annullere rejsen.

Bemærk, at du kun vil blive dækket for de omkostninger, der ikke refunderes af flyselskab, rejseselskab eller andet selskab, hvor du har købt rejsen.

Du er IKKE dækket for afbestilling af rejsen, hvis:

- Du bestilte rejsen til et land, som Udenrigsministeriet frarådede at rejse til på tidspunktet for reservationen, og landet stadig er 'orange' eller 'rød' på rejsetidspunktet, og det er grunden til, at du ønsker at annullere.

- Du ønsker at afbestille en rejse på grund af bekymring eller frygt for COVID-19.

- Du er dækket for medicinske udgifter ifm. akutopstået sygdom under hele rejsen (inklusiv sygdom der relaterer til COVID-19)

- Du er dækket for hjemtransport til bopælslandet, hvis det anses som medicinsk nødvendig (inklusiv sygdom, der relaterer til COVID-19)

Vær opmærksom på følgende undtagelser:

- Du er ikke dækket for udgifter ifm. karantæne anbefalet eller beordret af de lokale myndigheder - både ved ankomst til destinationen og ved ankomst tilbage til bopælslandet. Dette gælder også i transitlande.

- Alle udgifter til COVID-19 test (PCR, quick test osv.), når de ikke er medicinsk ordineret af læge eller lign. Det vil sige, forsikringen dækker ikke hvis testen skal bruges til indrejse, flyselskabet osv.

Din rejseforsikring gælder uanset, hvor du rejser hen, men vær opmærksom på, at det ikke er alle COVID-19-relaterede udgifter, der bliver dækket.

Hvad ER dækket, hvis du vælger at rejse til et ”orange” eller ”rødt” land jf. Udenrigsministeriets rejsevejledning:

  • Medicinske udgifter ifm. akutopstået sygdom under hele rejsen (inklusiv sygdom der relaterer til COVID-19)
  • Hjemtransport til bopælslandet, hvis det anses som medicinsk nødvendig (inklusiv sygdom, der relaterer til COVID-19)

Hvad er IKKE dækket, hvis du vælger at rejse trods Udenrigsministeriets rejsevejledning til ”orange” eller ”røde” lande:

  • Alle udgifter ifm. karantæne anbefalet eller beordret af de lokale myndigheder - både ved ankomst til destinationen og ved ankomst tilbage til bopælslandet. Dette gælder også i transitlande.
  • Alle udgifter til COVID-19 test (PCR, quick test osv.), når de ikke er medicinsk ordineret af læge eller lign. Det vil sige, forsikringen dækker ikke, hvis testen skal bruges til indrejse, flyselskabet osv.

Se de fulde forsikringsbetingelser her: MasterCard Gold, Platinum eller Visa Infinite.

Du vil være dækket af afbestillingen, hvis din destination var åben for rejser (dvs. grøn eller gul hos af Udenrigsministeriet), da du bestilte rejsen, men efterfølgende ændrer sig til orange eller rød, og du derfor ikke kan at tage afsted. Se de fulde forsikringsbetingelser her: MasterCard Gold, Platinum eller Visa Infinite.

Du kan tidligst søge erstatning tre dage før afrejse. Myndighederne kan til hver en tid opdatere rejsevejledningerne, og forsikringen dækker først, når dit fly- eller rejseselskab skriftligt har tilkendegivet aflysningen. Du skal dog altid starte med at søge kompensation hos dit fly- eller rejseselskab inden du kontakter AIG for at søge dækning under rejseforsikringen, som anmeldes online - via www.aig.dk/skader

Her gælder det samme, som for flybilletter. Du skal i første omgang kontakte leverandøren, og hvis de ikke dækker, så skal du tage kontakt til AIG (anmeldes online - via www.aig.dk/skader) for, at søge erstatning via din afbestillingsforsikring. Kontakt AIG direkte på tel.nr.: 9137 5300.

Forsikringen skelner ikke mellem, om du har modtaget vaccinen mod COVID-19 eller er tidligere smittet. Afbestillingen dækker dog ikke, hvis du har brug for at annullere din rejse, fordi du ikke har modtaget vaccinen mod COVID-19. Hvis du ønsker at modtage en medicinsk forhåndsvurdering inden rejsen for en tidligere COVID-19 infektion, bedes du kontakte SOS International på Telefon (+45) 38 48 82 50 eller via hjemmesiden - https://www.sos.eu/da/medicinsk-forhaandsvurdering.

Ja, din afbestillingsforsikring gælder, hvis du får akutte og alvorlige symptomer pga. vaccinationen, som tvinger dig til at aflyse din rejse.

Hvis du vil søge erstatning, kan du med fordel gøre det online via www.aig.dk/skader. Du vil efterfølgende modtage information om sagens forløb pr. mail. Du er også velkommen til at ringe direkte til AIG på tlf. 9137 5300 for at få hjælp til at oprette din sag.
Vigtigt: Husk at du altid skal starte med at søge erstatning hos leverandøren (flyselskab, hotel, koncertsted etc.), før du søger erstatning hos AIG.

Har du spørgsmål til din konkrete rejse?

Har du spørgsmål til din konkrete rejse, så er du velkommen til at kontakte AIG direkte på telefon 9137 5300.

Er du klar til sommerferien?

Vi har samlet en række tips til dig, der skal ud at rejse, og 5 gode råd til at undgå kortsvindel på ferien.