Kære kunde, derfor stiller vi dig spørgsmål​

Kvinde tjekker regninger

Vi ved godt, du har mere spændende ting at lave end at udfylde formularer til din bank. Men vi vil gerne fortælle dig, hvorfor det er vigtigt.

I Nykredit vil vi være med til at bekæmpe økonomisk kriminalitet og begrænse de kriminelles muligheder for at udføre ulovlige handlinger. Med dokumentation på alle vores kunder kan vi komme de kriminelle i forkøbet og sørge for, at hverken virksomheder eller private personer, der er kunder i Nykredit, bliver udnyttet til eksempelvis hvidvask eller økonomisk kriminalitet. For dig betyder det, at du skal sætte tid af til at dokumentere over for din bank, hvordan du forventer at bruge banken. Selvom det kan tage lidt tid, gør vi det for at beskytte dig og dine oplysninger. 

Det håber vi på din forståelse for. 

Hvis du vil læse mere om, hvordan vi i Nykredit arbejder med forebyggelse af hvidvask og terrorfinansiering, så klik her.

De mest stillede spørgsmål

Som bank har vi fokus på at bekæmpe økonomisk kriminalitet og passe på vores kunders identitet og konti. For at kunne gøre det er vi nødt til at kende vores kunder. Det er derfor, du vil opleve, at vi jævnligt stiller dig nogle spørgsmål om, hvordan du bruger os som bank. Det håber vi på din forståelse for.  

Ja, det er nødvendigt, at du giver den dokumentation vi mangler, og at du i dine besvarelser er konkret og grundig. På den måde kan vi betjene dig, bedst muligt – samtidig med vi beskytter dig og dine konti. 

Du vil opleve, at vi jævnligt skal have bekræftet, at de informationer vi har om dig, stemmer overens med din brug af os som bank. Når der sker ændringer i dit liv, er vi som bank nødt til at forholde os til det. Det kan eksempelvis være ændring af din lønindkomst, at du planlægger køb af bolig eller, at du opretter nye faste overførsler.  

Nej, vi mistænker dig ikke for noget. Vi er blot nødt til at kende til dine mønstre og behov, så vi bedre kan reagere, hvis noget ikke stemmer overens. På den måde kan vi beskytte dig og dine konti bedst muligt. 

Vi bruger dine svar til at sikre, at der er overensstemmelse mellem dem og den måde, du bruger os som bank på. På den måde kan vi beskytte dine konti og din identitet bedst muligt. 

Alle finansielle institutter i Danmark er underlagt hvidvaskloven, som kræver at vi skal kende vores kunder. Du vil derfor støde på lignende spørgsmål om brug af din bank, uagtet hvilken bank du har.  

Det er sikkert at sende dokumenter til Nykredit via vores hjemmeside, da al data er krypteret. 

Hvis du kunne tænke dig at læse mere om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, kan du klikke her

Selvom du har været kunde i mange år, er vi stadig forpligtet til at have retvisende og opdaterede oplysninger om dig. På den måde kan vi blive ved med at beskytte dig og dine konti

Vi vil rigtig gerne hjælpe dig, og du er velkommen til at ringe til os på 70 10 90 00 mandag – fredag kl. 08:00  20:00 og i weekenden fra 10:00  15:00. 

Vi vil rigtig gerne hjælpe dig, så du kan altid ringe til os på 70 10 90 00 mandag  fredag kl. 08:00  20:00 og i weekenden fra kl. 10:00 – 15:00. Du er også velkommen til at komme ned på vores centre. Klik her for at finde dit nærmeste center. 

I de fleste tilfælde vil du modtage en mail eller en besked i din netbank fra os, hvor vi fortæller dig, at vi har brug for din hjælp. I nogle tilfælde vil du også opleve, at vi ringer dig op. Det gør vi, fordi det er vigtigt at få dine oplysninger på plads – så vi bedst muligt kan beskytte dig og dine konti. 

Det er sikkert at sende dokumenter til Nykredit gennem vores hjemmeside, da al data er krypteret. 

Hvis du kunne tænke dig, at læse mere om hvordan vi behandler dine personoplysninger, kan du klikke her.

Det kan du gøre let og sikkert ved at klikke her.

Obs. Kørekortapps og sundhedsapps kan ikke bruges. Du skal vedhæfte et billede af dit fysiske kørekort og sundhedskort.   

Hvis du synes, at det er svært at svare på årsbasis, kan du prøve at tænke på, hvordan din adfærd er på månedsbasis og derefter gange op. Hvis du stadig har brug for hjælp, er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. 70 10 90 00. 

Er vi i tvivl om dine svar, vil vi altid kontakte dig for at få en nærmere afklaring. 

Hvidvaskloven kræver, at alle danske pengeinstitutter har kendskab til deres kunders adfærd. Det er derfor, at vi stiller dig disse spørgsmål om blandt andet legitimation og din brug af os som bank. 

Kunne du tænke dig at læse mere om hvidvaskloven, kan du klikke her.

Vi ønsker at have et godt kendskab til alle vores kunder, og vi vil forstå de transaktioner og finansielle ydelser kunderne efterspørger hos os. Vi håber derfor at du vil medvirke til at besvare formålet med indsættelsen, samt de eventuelle opfølgende spørgsmål fra vores medarbejdere. Du kan i processen også blive bedt om, at dokumentere anvendelsen af kontanterne - fx. ved en slutseddel for salg af en bil el.lign.

OBS! Det er vigtigt at slå fast, at vi som bank ikke er forpligtet til at tage imod dine kontanter, såfremt du fortryder en større kontantudbetaling eller ønsker at indsætte et stort beløb igen.

Du kan læse mere om vores krav vedrørende større kontante ind- og udbetalinger: Hæv og indsæt kontanter og valuta i pengeautomater

Vidste du...

… at vi stiller dig en række spørgsmål, fordi vi gerne vil beskytte dig og dine oplysninger? Jo bedre vi kender dine mønstre og behov, jo lettere har vi ved at reagere, hvis noget ikke er, som det skal være.