Sådan undgår du at blive udsat for svindel

Svindlerne har mange tricks i ærmet og en stor værktøjskasse, når det kommer til at franarre dig personlige oplysninger, der i sidste ende giver dem adgang til fx din konto eller computer. Se, hvad du kan gøre for at passe på dine oplysninger og dine penge, og lær de forskellige svindeltyper at kende.

Det kan også ske for dig

Digital svindel stiger, og de IT-kriminelle bruger en lang række metoder til at snyde dig. De udgiver sig fx for at være fra myndighederne, kommunen eller din bank. Det skete for Aksel, og det kan også ske for dig. Så pas på dine personlige oplysninger, og følg de gode råd.

Mand sidder på sit kontor og ser på mobil

Pas på dine personlige oplysninger, og HUSK

  • INGEN, hverken Nykredit, andre virksomheder eller myndigheder, vil bede dig om personlige koder til MitID eller dit kort, eller bede dig om at overføre penge til konti, du ikke kender.
  • Lad dig ikke narre af, at telefonnummeret ser rigtigt ud – det kan nemt forfalskes. Læg på, og ring selv op for at kontrollere.
  • Indtast ALDRIG MitID-oplysninger, kort-oplysninger eller andre personlige data i modtagne links.
  • Tryk ALDRIG på links i beskeder fra køber/sælger, når du handler med private på nettet.
Dame med kreditkort og computer

Er du blevet svindlet?

Er uheldet ude, og har nogen fået adgang til dit kort og/eller din konto, skal du følge disse to step med det samme:

Det er vigtigt, at du hurtigst muligt giver Nykredit besked, hvis du opdager transaktioner, du ikke selv har foretaget. Det gør du ved at gøre indsigelse.

Lær svindeltyperne at kende

Her kan du se en oversigt over typer af svindel, så du ved, hvad du skal være opmærksom på.