Artikel
Erhverv
|
4 min
Flemming Møldrup: ”Jeg plejer at sige, at virksomheder har det første ansvar og forbrugeren det næste.”
Hvis virksomheder formår at skabe en troværdig og transparent bæredygtighedsfortælling, kan de differentiere sig på markedet og ikke mindst hjælpe forbrugerne med at agere bæredygtigt, lyder det fra ekspert i bæredygtighedskommunikation, Flemming Møldrup. Men hvordan gør man det bedst?
Ifølge en undersøgelse fra Sustainable Brand Index mener 31 procent af forbrugerne, at kommunikation omkring bæredygtighed fra virksomheder ikke er troværdigt. Dertil kommer, at en stor del af forbrugerne faktisk ikke forstår, hvad bæredygtighed betyder.
Det er ikke en nem opgave at komme igennem med de bæredygtige budskaber. Og når man så gør det, holder forbrugerombudsmanden et vågent øje med, om virksomhederne rent faktisk gør det, de kommunikerer.
Det vigtigste er at have styr på fakta
Ifølge ekspert i bæredygtighedskommunikation og partner i forandringsbureauet Märk, Flemming Møldrup, er det nu mere end nogensinde altafgørende at have troværdighed og transparens i kommunikationen.
“Helt åbenlyst handler det altid om at være en troværdig afsender af kommunikationen. Men i feltet med den bæredygtige kommunikation, der, hvor man er ude og fortælle om sin grønne omstilling eller bæredygtighedstiltag, er det særdeles vigtigt,” siger Flemming Møldrup. Kort sagt er en af de vigtigste ting at have styr på fakta.
Men det handler i høj grad også om at være relevant som virksomhed og kommunikere om ting, der berører forbrugerne og gør dem i stand til at handle.
Ifølge ham skal man skabe en kommunikation, der udspringer i kerneforretningen, man skal engagere medarbejderne, og så skal man forsøge at gøre forbrugeren til helten.
“Det der med at slå sig selv på brystet med store flotte ambitioner om at blive klimaneutral i f.eks. år 2050 – det er rimelig uvedkommende for en forbruger, der lige har hentet sit barn i institution og skal videre gennem supermarkedet og hjem og lave mad, putte og svare på mails. Det er simpelthen ikke relevant for hende, hvad C-level synes om deres egne ambitioner,” siger Flemming Møldrup.
Har virksomheder også ansvaret for at hjælpe forbrugerne på vej og få dem til at handle?
“Jeg plejer at sige, at virksomheder har det første ansvar, og forbrugeren det næste. Så virksomheden skal få styr på sin værdikæde, så man ikke kun er bæredygtig. Men i virkeligheden driver en ansvarlig forretning. Det er det første ansvar. Og så skal man kommunikere, så man er handlingsanvisende, og dermed gøre det nemt for forbrugeren at tage det andet ansvar,” siger Flemming Møldrup.
Hvad skal man undgå?
“At tale for meget om sig selv, at sige noget, der ikke passer og ikke fremstå som om bæredygtighed lige er noget, vi også skal være med på.
Hvordan kan de gøre det?
“Det kan de ved at mene, at de vil gøre en reel forskel i verden. Og for verden. Vi gider ikke virksomheder, der ikke mener det eller gider.”
Kommunikation, der involverer og engagerer
En effekt af en god og transparent bæredygtighedskommunikation, der er baseret på fakta og på et reelt ønske om at gøre en forskel, kan samtidig være en god måde at differentiere sig i markedet. For bæredygtighed kan være en stærk driver til at skille sig ud fra konkurrenterne og det kan være en motor for innovation af nye produkter.
“Hvis man griber det rigtigt an, så er det jo et innovationsrum for virksomheder at omstille sig og finde nye produkter. Og bagefter en kommunikation, der involverer og engagerer – og måske endda giver en fornemmelse af aktivisme. Der igen skaber community og relevans for nye målgrupper,” slutter Flemming Møldrup.