Forudsætninger for vækst
Skal din virksomhed vækste? Læs, hvor du skal lægge din energi for at udvikle din virksomhed.
Forudsætningen for vækst og positiv udvikling i små og mellemstore virksomheder bygger på en kombination af tre hovedelementer:
- En konkret og fokuseret forretningsmodel.
- En leder og organisation, som støtter op om forretningsmodellen.
- Et overblik over, hvor og hvordan positive pengestrømme skabes i virksomheden.
Forstå pengestrømmene og skab værdi
Virksomhedens pengestrømme indgår som et af elementerne i forretningsmodellen. De fremtidige pengestrømme er omdrejningspunktet for vækst og virksomhedens værdi. Værdien er positiv, hvis der kommer flere penge i kassen, end der går ud. Det lyder enkelt, men forskning viser, at det ikke er så enkelt i praksis; Måske fordi, der er mange håndtag, der kan justeres, men ikke alle er klar over, hvilke håndtag der øger værditilførslen og væksten.
Ved manglende forståelse for at skabe positive pengestrømme | Ved en stærk forståelse for at skabe positive pengestrømme |
Sker valget af nye veje på baggrund af tro, håb og blindflyvning. | Vælger man nye veje, der kan skabe øget værdi. |
Kan man komme til at kæmpe for længe med håbløse, ikke-værdiskabende initiativer. | Får man prioriteret rigtigt mellem de mulige strategiske initiativer. |
Kan man være så bjergtagede af mulighederne, at man bruger mange ressourcer – ikke mindst egen tid – på ideer, der ikke har gang på jorden. | Spildes der ikke tid og ressourcer på ideer, initiativer og investeringer, der ikke skaber værdi på længere sigt. |
Fokuserer man på at arbejde med muligheder uden at forstå de bagvedliggende pengestrømme. Dermed får man ikke udnyttet det afledte potentiale for at skabe værdi. | Udnyttes de eksisterende ressourcer bedst muligt og arbejdskapital bindes ikke unødigt i virksomheden. |
Formår man ikke at få sin organisation til at forstå de pengestrømme, der ligger bagved virksomhedens aktiviteter. Dermed tabes pengestrømmene på gulvet i hverdagen. |
Kan man bruge sin organisation til at være på forkant med udviklingen, indtage nicher i markedet og dermed skabe betydelige værdier gennem gode marginer på nye aktiviteter. Kender man værdien af nye samarbejdspartnere. |