Fokus på forretningsmiljøet fremtidssikrer din forretning

Nye trends og tendenser, branchekræfter, markedskræfter, makroøkonomiske kræfter og et konstant fokus på pris sætter din forretning under pres. Har du et stærkt fokus på forretningsmiljøet, kan det fremtidssikre din forretning.

Du udformer og udfører din forretningsmodel i bestemte omgivelser. Har du en god forståelse for det, der omgiver din organisation, kan du udtænke stærkere og mere konkurrencedygtige forretningsmodeller. Hvis du forstår ændringerne i omgivelserne, kan du bedre tilpasse din model efter de foranderlige ydre kræfter.

Hvordan ser fremtiden ud i din forretning?

En god forståelse for omgivelserne giver dig bedre mulighed for at evaluere de forskellige retninger, din forretningsmodel kan udvikle sig i. Kortlæg derfor din forretningsmodels omgivelser, og reflekter over, hvad tendenserne betyder for din virksomheds fremtid.

Det kan også være en god ide at opstille scenarier for fremtidige omgivelser. Det kan være et brugbart værktøj til at kickstarte arbejdet med at forny forretningsmodellen eller bare forberede virksomheden på fremtiden.

Når du er opmærksom på dit forretningsmiljø Er du ikke opmærksom på dit forretningsmiljø
Kan du sikre initiativerne til at skabe positive pengestrømme i din virksomhed. Opdager du ikke det, der kan lukke din forretning.
Kan du udvikle organisationen, så kompetencerne til at arbejde med nye behov er til stede. Mister du chancen for at spotte nye muligheder i tide.
Kan du gå fra at konkurrere på pris til at konkurrere på værditilbud. Får du ikke fremtidssikret din forretningsmodel.
Kan du blive bedre til at udvikle din forretningsmodel i takt med ofte uforudsigelige markeder. Kommer du let til at konkurrere på pris i stedet for på værditilbud (ydelse/produkt).
Kan du vende forandringer i din omverden til en konkurrencefordel.  
Kan du gøre forretningsmiljøet til dit designrum.  
Kan du navigere bedre i dit forretningsmiljø end dine konkurrenter.  

Læs mere om dine muligheder i Nykredit ErhvervsBank