Fem gode råd om konsolidering

Tre kollegaer står og taler sammen

Her får du fem råd, som kan være en hjælp, når du vil konsolidere din virksomhed.

1. Genbesøg processer og vær åben for nye muligheder

Indgroede vaner og manglende fokus på nye muligheder kan spænde ben for at optimere din virksomhed. Se på virksomheden med friske øjne og brug fx Value Proprosition Canvas-modellen for at blive skarp på, hvordan du skaber værdi for dine kunder.

2. Hold øje med konkurrenter – også de perifere

Du har sandsynligvis styr på dine vigtigste konkurrenter, men glem ikke de små, for de er måske villige til at levere en ulønsom underydelse til favorabel pris. Få styr på, hvem de er, og hvor de er på vej hen. Brug evt. Business Model Canvas som konkurrentanalyse-værktøj.

3. Skab transparens, overblik - og basis for overdragelse

Dokumentation og udvikling af politikker og strategier er vigtigt, for det skaber transparens for en investor/køber og overblik for dig selv. Og processen bag dette kaster lys over de forhold, der skal udfordres og bringes på plads. Vi rådgiver dig gerne om, hvordan du kommer i gang – og i mål. Kontakt din rådgiver eller udfyld vores kontaktformular her, for en snak om dine muligheder.

4. Revurdér kompetencebehov i bestyrelse og ledergruppe – og husk næste generation

Er bestyrelsen rigtigt sammensat nu, hvor virksomhedsoptimering, opkøb eller exit begynder nu at være relevant? Består dit lederteam af de relevante profiler i forhold til den fremtid, der tegner sig for virksomheden? Og hvad med dig, vil du fortsætte? Tag en snak med os – vi kan rådgive dig om både beslutningsproces og de valg, du skal træffe.

5. Begynd så småt at planlægge exit eller salgsstrategi

Et godt generationsskifte tager mindst 3-7 år og kræver en del planlægning. Start i tide og i det små, for så er det til at overskue. Vi er gerne din rådgiver og sparringspartner, både i den indledende fase og undervejs i processen. Overvejer du at forlade virksomheden, kan du besøge vores side om salg, overdragelse eller afvikling af din virksomhed.

Kom godt videre

Bliv erhvervskunde i Nykredit

I Nykredit ErhvervsBank har vi udviklet tre abonnementer med bankprodukter og kundefordele, der smidigt og gennemskueligt sikrer, at alt i den daglige drift fungerer, så du kan koncentrere dig om kerneforretningen.

Se alle dine fordele

Som kunde i Nykredit ErhvervsBank får du adgang til en række fordele, som du kan bruge i din virksomhed. Fx kan du måle medarbejder- og kundetilfredshed, få hjælp til udgiftshåndtering og holde styr på dine fakturaer.

Hold dig opdateret med Nykredit Erhvervsnyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, Nykredit ErhvervsNyt, og få løbende aktuelle nyheder, videoer og podcasts om, hvad der sker på markederne, og hvordan det kan påvirke din og din virksomheds økonomi.