Læs mere om Personoplysninger og brug af cookies

I Nykredit vil vi gerne give dig den bedste rådgivning og de bedste løsninger.

Jo bedre vi kender dig, jo bedre kan vi rådgive dig - derfor registrerer og bruger vi oplysninger om dig. Oplysningerne hjælper os desuden med at beskytte dig mod svindel og med at leve op til de lovkrav, der gælder for os som en finansiel institution.

Vi beskytter dine personoplysninger

Det er vigtigt for os at passe godt på dine oplysninger. Vi deler kun dine personoplysninger, hvis loven kræver det, eller hvis du har givet os tilladelse til det.

Som finansielt institut skal vi kunne udveksle dokumenter på en sikker måde. Du kan derfor sende dokumenter og beskeder til din rådgiver via nedenstående link.

Få indsigt i dine personoplysninger

Du har her mulighed for at få indsigt i, hvilke personoplysninger vi har registreret om dig.

Når du beder om indsigt i dine personoplysninger, vil du inden for 30 dage modtage et dokument i din e-Boks, hvoraf oplysningerne fremgår. Bemærk at dette ikke indeholder data der jf. visse lovgivningsmæssige krav ikke må udleveres. 

Husk: at du selv kan finde bank- og posteringsoplysninger i din netbank.

Bestil oversigt over dine personoplysninger

Du har mulighed for at bestille en oversigt i Excel-format over de personoplysninger, du selv har afleveret til Nykredit Bank og/eller Nykredit Realkredit (Dataportabilitet). 

Når du beder om dataportabilitet af dine personoplysninger, vil du inden for 30 dage modtage et Excel-dokument i din e-Boks, hvoraf oplysningerne fremgår. Bemærk at dette ikke indeholder data der jf. visse lovgivningsmæssige krav ikke må udleveres. 

Husk: at du selv kan finde bank- og posteringsoplysninger i din netbank.

Hvis du skal skifte til et andet pengeinstitut, findes der en særlig løsning hertil. Det modtagende pengeinstitut vil selv kunne trække informationer herigennem. 

Sletning af dine personoplysninger

Her kan du anmode om sletning af dine personoplysninger i Nykredit. 

Bemærk at visse data ikke vil blive slettet, da Nykredit er forpligtet til at beholde data for at overholde visse lovgivningsmæssige krav.

Vores politikker for behandling af personoplysninger og cookies

Privacy Policy and Cookies in English


Find dit svar blandt de oftest stillede spørgsmål

Hvad er personoplysning?

En personoplysning er et overordnet begreb, der omfatter alle oplysninger, som kan henføres til en bestemt fysisk person som eksempelvis navn og alder. Det gælder også oplysninger, der i kombination med andre oplysninger kan henføre til én bestemt fysisk person. Eksempelvis omfattes kontaktoplysninger til personer i virksomheder også af begrebet, idet de oplysninger kan henføres til en ejer.

Hvornår må Nykredit indsamle og behandle personoplysninger?

Indsamling og behandling af personoplysninger skal ske på et legitimt grundlag. For Nykredits vedkommende betyder det, at indsamlingen og behandlingen typisk vil ske som et led i oprettelsen af et kundeforhold og håndteringen af kundens engagement i banken på baggrund af en lovgivningsforpligtelse, eller hvis vi har indhentet udtrykkeligt samtykke. Med behandling af personoplysninger menes, at Nykredit blandt andet indhenter, registrerer, opbevarer og videregiver oplysninger, så vi kan leve op til den indgåede aftale med kunden.

 

Hvor er mine oplysninger placeret i Nykredit?

Dine oplysninger er placeret i Nykredits egne systemer såvel som hos vores eksterne samarbejdspartnere, herunder bankens datacentral BEC. Nykredit har databehandleraftaler med alle samarbejdspartnere, der behandler personoplysninger på vegne af Nykredit, med henblik på at sikre en høj beskyttelse af dine personoplysninger.

 

Har Nykredit procedurer for sikring af datakvalitet?

Som dataansvarlig har Nykredit vedtaget interne regler om sikring af kvaliteten af de personoplysninger, som vi indsamler og behandler. Endvidere er alle medarbejdere, der behandler personoplysninger instrueret i, hvornår og efter hvilke procedurer, personoplysninger kontrolleres og opdateres. Når Nykredit derfor indsamler og behandler personoplysninger, sker det på baggrund af fastlagte procedurer.

Hvad gør Nykredit ved eventuelle brud på datasikkerheden?

Ved brud på persondatasikkerheden stilles der krav til, at Nykredit anmelder bruddet til Datatilsynet inden for 72 timer efter kendskab til bruddet. En anmeldelse kan dog undlades, hvis det ikke er sandsynligt, at bruddet på persondatasikkerheden indebærer en risiko for den registreredes rettigheder eller frihedsrettigheder.

Et brud på persondatasikkerheden kan eksempelvis være, hvis personoplysninger bliver tilgængelig for andre end de medarbejdere, Nykredit har givet lov at bearbejde de pågældende personoplysninger. I tilfælde, hvor et brud resulterer i en høj risiko for indgreb i kundens rettigheder og frihedsrettigheder, skal Nykredit underrette den registrerede person herom.

Hvad har Nykredit af data på sine kunder?

I Nykredit indsamler og behandler vi alene personoplysninger ud fra et legitimt grundlag. Altså oplysninger, der enten er nødvendige for oprettelsen eller behandlingen af kundeforholdet eller den anden type relation, vi har med de registrerede. Det drejer sig som oftest om stamdata og økonomiske oplysninger af forskellig art. Du kan læse i vores privatlivspolitik, hvilke oplysninger vi behandler om dig.

Kan jeg bede om indsigt, korrektion eller sletning af egne personoplysninger?

Databeskyttelsesforordningen giver dig som registreret en række rettigheder, blandt andet: 

  • Ret til indsigt i de oplysninger, der behandles om den dig
  • Ret til at gøre indsigelse mod automatiske afgørelser
  • Ret til at få korrigeret personoplysninger, der er urigtige eller vildledende
  • Ret til at få slettet personoplysninger

Hvis du ikke længere er kunde i Nykredit, har du inden for nogle definerede rammer mulighed for at få slettet de oplysninger, vi har registreret på dig. Læs mere om dette og ansøgning om sletning af dine personoplysninger længere oppe på denne side.

Nykredit er ifølge databeskyttelsesforordningen forpligtet til at besvare henvendelser om udøvelse af de nævnte rettigheder inden for 30 dage. Fristen kan dog udvides ved særlige omstændigheder.

Hvordan håndterer Nykredit dataportabilitet?

Med databeskyttelsesforordningen er der som noget nyt indført en såkaldt ret til dataportabilitet. Se længere oppe på siden under ”Bestil oversigt over dine personoplysninger”, hvad rettigheden indebærer samt hvordan du gør brug af den.

Har Nykredit udpeget en Data Protection Officer (DPO)?

Nykredit har udpeget en databeskyttelsesrådgiver (DPO) med særlig indsigt i databeskyttelse, hvis opgave er at informere og rådgive om forpligtelser i lovgivningen om databeskyttelse. Vores databeskyttelsesrådgiver vil i medfør af databeskyttelsesforordningen være underlagt en række forpligtelser, herunder oplysning og uddannelse af medarbejdere, der er involveret i databehandling, ligesom vedkommende vil bistå med kontrol af processerne for behandlingen. Vores databeskyttelsesrådgiver kan kontaktes på databeskyttelsesraadgiver@nykredit.dk

Spørgsmål til behandling af personoplysninger

Har du spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.

Nykredit Banks databeskyttelsesrådgiver
Sundkrogsgade 25
2150 Nordhavn
databeskyttelsesraadgiver@nykredit.dk

Utilfreds med behandling af personoplysninger

Hvis du er utilfreds med vores behandling af dine personoplysninger, kan du klage til:

Nykredit Bank A/S
Klageservice
Sundkrogsgade 25
2150 Nordhavn
klageansvarlig@nykredit.dk

eller:

Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
dt@datatilsynet.dk